luni, 12 ianuarie 2009

Circul... EUROVISION!



Tocmai aveam o anumita ingrijorare. Cum ca Ordonanta 230, criza energetica, si revenirea "vulpii" in randul secretarilor de stat, vor eclipsa complet toate celelalte evenimente. M-am inselat insa. O "interesanta" discutie intre doi moderatori de radio m-a adus in realitate. Un subiect foarte interesant. Competitia interna pentru Eurovision. Astfel, mi-au fost reamintite beneficiile si importanta acestei competitii. Eforturile, flexibilitatea si profesionalismul EBU. Consecintele benefice asupra solistilor romani si "succesurile" acestora la aceasta olimpiada.
Am aflat amanunte si despre activitatea plina de responsabilitati si stresanta a juriului. Cum au reusit componentii acestuia, ca la o prima intrunire, si dintr-o singura privire, sa stabileasca cele 24 de piese (din peste 200) care vor concura in etapa urmatoare. Si cum devine chestia cu plagiatul. Ca luand in calcul gamele majore si minore, notele, bemolii, diezii, tonurile, ritmurile, masurile, etc., etc., probabilitatea ca un roman sa semene leit cu un chinez, sau eu sa castig la sase din 49, este mai mare decat aceea ca unele acorduri sau fragmente din piese sa fi fost copiate. Au omis dupa parerea mea un aspect, dar sunt oameni si ei. Nu le pot cuprinde pe toate. Asa ca nu au pomenit nimic de numarul motoarelor de cautare pe internet. Dar, oricm m-am linistit. Si am mai aflat ceva. Foarte interesant. Nu vreau sa fiu egoist si va spun si voua, cei care ati ratat aceasta dezbatere. Ceva despre bolile si riscurile profesionale ale interpretilor. Mai ales ale tinerelor interprete. Care, pentru asi mentine forma si pentru promovarea pieselor, sustin concerte uneori intr-o tinuta foarte sumara pentru aceasta perioada. Iar graba si stresul le fac chiar sa uite de destinatia si utilitatea unora. Si asta doar pentru cateva mii de euro pe ora! Bineinteles a fost invocata si necesitatea recunostintei si ofrandelor pentru Calliope, Euterpe si Terpsichore.
Dar sa nu credeti ca dezbaterea a fost monotona si liniara. Au fost si puncte de vedere opuse. Astfel nu s-a putut trage o concluzie asupra caracterului festivalului. Daca este european sau regional. Daca este de creatie, sau de interpretare. Daca este doar un spectacol de televiziune. Nu stiu de ce nu s-a lansat si varianta circului. Poate ca aceasta trasatura este implicita si de ce sa discute o redundanta. Au fost avute in vedere si aspectele legate de vot. Multe si greu de elucidat. Am impartasit si eu nedumerirea lor. De ce romanii nu prea voteaza, sau nu ne voteaza altii. De ce se blocheaza caile telefonice, si multe alte aspecte la fel de fierbinti. De asemenea, dar cred ca nu intentionat, nu s-a pomenit nimic despre vesnicele scandaluri ante, intro si post eveniment. Doar fac parte din peisaj, de ceva timp.
Patruns de febra si importanta dezbaterii am indraznit si eu, cu timidate ce-i drept, sa-i intreb cati dintre castigatorii editiilor din ultimii 20 de ani, mai sunt difuzati macar la un nivel mediu? Nu au reusit sa-mi spuna. Voi stiti?!

Regret ca timpul avut la dispozitie nu le-a mai permis, asa cum promisesera, sa abordeze si aspectele legate de texte. De aceea imi permit eu sa spun cateva cuvinte. In primul rand remarc policalificarea din muzica romaneasca. Intelegand mersul lucrurilor (ei ar spune trendul), cei mai multi sunt si compozitori si sunetisti, si regizori si "poiati", etc. Si mai ales in domeniul poeziei dovedesc mult talent si creativitate. Texte subtile, cu maiestrite figuri de stil, ritm, rima si mai ales continut. Chiar as exemplifica, pemitandu-mi sa citez dintr-un reprezentant al acestora. "I-as bate cu mana mea!" Ca sa nu mai vorbim de cele intrate deja in clasicitate. "In garsoniera mea, Vara e cald ca-n Africa!". Ce viziune! O lume in doua cuvinte. Esenta si simplitate. Dar cat de emotionant! Puteti spune ca nu sunt trendy? Oare, daca prin absurd Eminescu ar mai trebui sa se nasca peste cateva zile ce ar face? Din fericire este nemuritor!
Sa inceapa circul! Prologul a avut loc! Ridicati cortina!!




Niciun comentariu: