sâmbătă, 17 ianuarie 2009

READER'S (IN)DIGEST



Recent a fost o dezbatere destul de incinsa in media despre un sondaj publicat de revista. Reader's Digest. Deoarece am mai multe aspecte neelucidate privind acest instrument, (sondajul de opinie) m-am aplecat cu mai multa atentie asupra celui realizat de publicatia mentionata. Din dorinta sincera de a dezbate unele aspecte, va comunic cateva impresii formate, si din aceasta ultima lectura, dar si cu alte prilejuri. Intai despre acest ultim sondaj. Una din intrebari cerea celor intevievati, printre altele, sa nominalizeze persoanalitatea in care au cea mai mare incredere. Pentru cine nu stie, pe locul intai s-a situat Nadia Comaneci, marea noastra sportiva. Fara ai desconsidera meritele, cele facute de ea pentru Romania si pentru omenire, sunt totusi nedumerit: ce au "masurat" exact romanii? Notorietatea, popularitatea, talentul si vointa, sau increderea? Eu cred ca acest parametru se poate aprecia doar intr-o relatie individuala. Iar cei mai multi am vazut-o doar la televizor, sau in publicatii. Desigur, daca ar fi indeplinit o functie importanta, la niveluri de decizie, am fi avut alte puncte de reper. Ma opresc aici cu acest aspect.
Un alt capitol se refera la cea mai apreciata profesie (meserie). Pe locul intai, foarte onorant, sau situat pompierii. Pai cred ca si aici s-a apreciat s-a apreciat in special vizibilitatea. De ce nu ar fi la fel de apreciati salvatorii mineri, sau cei montani? In acest top intra si o profesie, foarte onoranta de altfel, cea de croitor. V-ati pus intrebarea cati dintre noi mai apelam sistematic la acesti profesionisti. Si atunci cred ca rezultatele sunt departe de realitate.
Acum cateva probleme generale si despre alte actiuni de acest gen. Nu pun la indoiala aparatul matematic al acestui instrument. Dar cred ca relatia dintre cei care comanda un sondaj, (in situatia in care nu sunt chiar institutiile), operatorii de teren, media si beneficiari de media,este necorespunzatoare. Daca sondajele sunt comandate, real (sau doar presupus), ascund anumite interese. Mai departe, institutiile de sondaj devin simple executante. Iar media, neavand specialisti, reproduc niste informatii. Informatii generale, insuficient explicate sau argumentate. In fine, ajunse la ultimul element din lant, cetateanul, produc o bulibaseala si mai mare. Satisfactie cei carora rezultatele le vin in asteptare, insatisfactie intr-un alt segment, indiferenta intr-o masura semnificativa, si inca ceva. Probabil ca mai exista un mic grup. Cel format din "curiosi". Cei care vor sa descifreze amanuntele si nuantele. Sau sunt oarecum sceptici. Sa va dau si aici doua exemple. Luati oricare din sondajele publicate si faceti urmatoarea analiza La institutiile in care au cea mai mare incredere romanii. Daca adunati doar procentele obtinute de biserica si armata, treceti cu mult peste 100. Procedati la fel cu cei din topul politicienilor. O sa obtineti acelasi rezultat. Ati incercat sa vi le explicati? Poate o faceti acum.

Oricum, greu de "digerat" sondajele!

Niciun comentariu: